Ubud - Neka kunstmuseum - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu Ubud - Neka kunstmuseum - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu

Ubud - Neka kunstmuseum

Door: Fbi

Blijf op de hoogte en volg Fred

09 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

8 maart 2014, Ubud - kunstmuseum Neka.
Het zwembad is geen overbodige luxe bij de huidige temperaturen van ca. 34 graden overdag in de schaduw. Elke dag wordt de pool wel gebruikt, ook als borrelplek. Bob en Marijke hebben niet voor niets gin meegenomen uit de bottleshop van Perth. Dus om half zes G&Tonic-time met lime (limoen), koel.

Neka. De wandeling naar Neka, t kunstmuseum in Ubud, brengt ons via de Jn Monkey Forest eerst langs de pasar, bij de Alun Alun. Dan naar links (Jn Raya Ubud) over de brug, die de rivier Campuhan overspant. Voorbij t museum Antonia Blanco, omhoog (Jn Campuhan) en even verder. Dorst, Dorst, zon, matahari, koperen ploert, zweet-druppels, wat heet: kali's. Ha museum bereikt, eerst dorst lessen bij een kraampje daarbinnen met koel water, vruchtensap en bronwater Bintang.

Neka, vernoemd naar de oprichter, heeft diverse kunststukken, hedendaagse Indonesische (schilder)kunst, er is een tentoonstelling van historische krissen, beschilderd. We zijn t meest geinteresseerd in de westerse schilders, die op Bali hebben gewerkt en gewoond. Voor deze club is n apart paviljoen gemaakt. Er hangen werken van Hofker, Bonnet, Donald Friend e.a., bijzonder.
We nemen de taxi terug, naar Cafe Tropical View, sawah voor je neus en breeze op je bezweet lijf. Lunch is on, luncheon dus. O ja, we hebben weer n (kleine) tokeh als kamergenoot, net als in Sanur (forse), nog niet gehoord overigens.
De ochtendwekkers zijn de vogels hier, om zes uur begint t festijn, harde hoge staccato-klanken van 1 soort vogels. Na een half uur tingelen, hoor je ze de hele dag niet meer.

• 09 Maart 2014 - 18:58

Marc:

Heet en dorst? Dan is jouw Aziatische systeem blijkbaar toch uit gegaan.
    Maar het ziet er allemaal erg aangenaam uit.

• 10 Maart 2014 - 00:15

Fred Binkhuysen:

Hoi Marc en Vera,

Dat heb je goed opgemerkt, dat mijn "aziatisch"systeem uitgedoofd is, waarschijnlijk in de loop der lange jaren van aanwezigheid in Europa. Maar dat heeft betrekking op t dorst-gevoel. En dat gevoel houd ik oook in de koude landen, zelfs als t vriest, gaat n pilske er goed in, jawel! Wat niet uitgedoofd is, is t minder-zweten-effect bij hitte, alhoewel de tocht naar Neka...

Dank voor de reactie.

Groetjes en tot ziens

I&f

NB. Wat n luxe, hier geen moskee plus de gratis herrie!