Lembang, vervolg Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu Lembang, vervolg Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu

Lembang, vervolg Bandung

Door: Fbi

Blijf op de hoogte en volg Fred

20 Februari 2014 | Indonesië, Bandung

18 feb. Lembang
Theeplantages Lembang. Het is weer ereis een rit om op de gewenste plek te komen. Ujang kent de weg kennelijk op zijn duimpje, al kan-ie niet over bijv. Het helmen-leger heenvliegen. Het helmenleger bestaat uit Honda's, Yamaha's, Suzuki's, Kawasaki's met helm, soms zonder helm - ook n Behasa woord, evenals velg, knalpot, rekening etc. Onderweg leer ik wat woorden erbij, sate kelinci = sate ...., surabi als gerecht met tepung als basis.

Een plaats als Lembang kent vanwege de activiteiten van de Thee-heren ook K-gebouwen, Ujang laat ons eea bewonderen, bv Puteri Gunung Hotel (nu zo geheten), dochter van de berg vertaald, hotel Grand Paradiso, Villa Isola (architect E.Douwes Dekker).
Wij rijden onderweg al langs de theetuinen en via een jalan rusak (hobbelweg met kuilen), bereiken we de Pabrik Teh, waar we een rondleiding krijgen over het productie-proces van theeblad tot bv Lipton tea.

Onze gids is grijzend, en verstaat en spreekt wat Nederlands, zijn verhaal begint in t Engels, dan naar NL en kembali Engels etc. We treffen een pabrik aan, die - geloof t of niet - voornamelijk draait op Nl- technische/mechanische knowhow uit de K-tijd. De fabriek doet me denken aan een Macro-Mecchano-Model, met stampende roterende machines, door kettingen voortgedreven ski-stoeltjes, waar zakken net geplukte theeblaadjes op worden gedeponeerd. En vervolgens in een zwarte ruimte verdwijnen, waar de blaadjes worden versneden, gedehydrateerd in opeenvolgende fasen door grote droogblazers. En een herrie, mag niet van Arbowetgeving in NL, hier (nog?) wel. het administratiekantoor stamt nog uit de K-tijd, maar ook de ordners op t eerste oog. We ontwaren zowaar een computer uit t jaar nol, zoals men nul hier uitspreekt.

Niettemin worden er balen thee geexporteerd, voor Pickwick en Lipton tea o.a. De rondleiding wordt afgesloten met een kopje ....thee.

We gaan terug naar onze tampat bij Tante Jety, Ujang vertelt over de berg met de theetuinen bij Lembang, die Tangkuban Prahu heet (=omgekeerde praauw), en waarover een Indonesische legende bestaat, die veel gelijkenis vertoont met de Oedipus mythologie-verhaal. Verder blijkt Ujang van patatje oorlog te houden, werd ook in Indonesie s verkocht, nu niet meer: " warung al bankrrroet, ya". Verder heeft hij ons onderhouden met een andere Sumatraanse legende ivm een personage dat veranderde in steen (batu), maar genoeg nu voorrr dit verslag, ya.

Morgen vroeg uit de veren, vijf uur - effe na het gekraai om ons heen - en dan naar stasiun Bandung voor de 7-uuur-durende-tocht naar (mondkap-op-)Jokjakarta! HiHa!

Voor ons is t inmiddels Selamat Tidur Tijd.

Tot t volgende verslag,

F&I

• 20 Februari 2014 - 19:38

Margriet En Ger:

Wat een leuke ervaring moet dit voor jullie zijn. We leven erg mee door de verhalen. Lijkt me een prachtige reis (alleen het vele verkeer valt niet echt mee, lijkt wel).
    Goeie reis verder en genieten maar.