Klaten, Solo of Surakarta - Reisverslag uit Surakarta, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu Klaten, Solo of Surakarta - Reisverslag uit Surakarta, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu

Klaten, Solo of Surakarta

Door: Fbi

Blijf op de hoogte en volg Fred

23 Februari 2014 | Indonesië, Surakarta

23 en 24 feb. Klaten en Solo (jawa tengah, midden java)

Prambanan. Vertrek uit Jokja, richting Solo. Ujang wijst op een gebouwtje, met opschrift Juru supit. Behoorlijk druk, daar wordt besneden. Stop bij de candi, Hindoe tempel van Prambanan. Fraaier dan Borobodur, want slank en rank, opdoemend tussen t bladerdek van het park, taman. Verder geen plakventers, een uitstekende engels sprekende gids. Onze ochtend cultuur kan niet meer stuk vandaag.

Manisharjo. We gaan op zoektocht naar de suikeronderneming, waar opa Binkhuysen heeft gewerkt, Manisharjo, bij Klaten. Navraag door Ujang, levert alleen de plaatsnaam Manisrenggo. We vinden alleen sawah velden op deze plek, met enig zoeken zijn er ook suikerriet-percelen (tebu) te vinden. Door naar Klaten, waar t Museum Gula ( suikermuseum) te vinden is. Deels openlucht museum, met allerlei grote apparaten voor de verwerking van suikerriet. Binnen, mooie oude foto's, en allerlei kleinere werktuigen tbv t in cultuur brengen dit gewas.

Solo. Ons verblijf alhier is een art-deco hotel, ongelofelijk, alles in stijl. Architectuur, interieur-meubilair, glas-in-lood ramen. Zie foto's.

Paleis van de sultan Paku Buwono, de zoveelste.

• 23 Februari 2014 - 16:33

Marc Van Den Boom:

We zitten achterin jullie auto Fred. Tip: als jij de foto's met je telefoon maakt, even het lensje oppoetsen. Ik denk dat het wat aangeslagen is .

• 24 Februari 2014 - 12:12

Fred Binkhuysen:

Hoi Marc, dank voor je reactie en tip. Waarschijnlijk condenseert de lens van t fototoestel na t uitstappen, vanwege de airco in de wagen, en de hoge vochtigheid in dit land. We houden t in de gaten. Jullie blijven met ons meerijden, gezellig! Groetjes ook aan Veer. Fred

Tags: Solo