Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu Bogor - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van Fred Binkhuysen - WaarBenJij.nu

Bogor

Door: Fbi

Blijf op de hoogte en volg Fred

15 Februari 2014 | Indonesië, Bogor

Vervolg 14 feb., 15 feb.

14 feb.
Naar Bogor, een Behasa-transformasi van Buitenzorg. We rijden Jakarta uit via Jalan Tol,
langs de hoofdweg zien we weer de slinger van "professionele passagiers, die aangeven om - tegen betaling uiteraard - mee te willen rijden tot buiten de "3-passagiers-zone. Deze zone is door de Overheid bij wet ingesteld om poolen in de spits af te dwingen. Kortom, deze regel is een opportunity om wat bij te verdienen.

Even buiten Jakarta (prov. Ciawi), bezien we de orchideeen (anggrek)kwekerij, door mrs Soeharto opgezet en gefinancierd. Spectaculair mooi.

Even verder stoppen we voor een bezichtiging van Indonesie-minitatoer, zoals Ujang t noemt (miniatuur).
Hier vind-je bijeengebracht specifieke en typ. woonhuizen uit de provincies van Indonesie, zoals die van de Bataks/sumatra en Dayaks/Kalimantan (Borneo)! Torajas/Sulawesi (Celebes). Wij hebben ook rondgeneusd bij de onderkomens van de Papoea's, hun kunstuitingen in houtsnijwerk ed, zeer fraai en ontroerend door t basale, moeder aarde (Tanah/Gaia) element.

Ujang brengt ons naar Bogor, alwaar lunch bij wat eens Toko Oen is geweest, en nog steeds wordt gerund door Chinezen. Bogor kent een grote Chinese gemeenschap (rijk, aldus onze gids). Bogor is t toevluchtsoord van welvarend-rijk Jakarta in t weekend. Een chinese dame spreekt ons aan in t Nederlands, en maakt ruimte vrij aan haar tafel voor ons.

Bogor kent veel fraaie huizen uit de koloniale tijd, maar een klein deel ervan is nog om aan te zien. Somige huizen zijn helemaal vervallen of verkrot, of verrommeld, vanwege bij- en aanbouwsels van warungs. Het geheel van Bogor, met daarbij de permanente obstipatie van t verkeer met tukang fluit (illegale verkeersregelaar), is buitengewoon rommelig (gezien met westerse ogen).

Na de lunch, bezoek aan een familiebedrijf, dat Wayang Golek poppen maakt. Bapak snijdt het hout tot kop en pop, Ibu maakt de kleren, zoon1 maakt oa standaards, zoon2 is de verkoper. Opa is met t bedrijf begonnen, een aparte plek, somewhere in Bogor. Na wat onderhandelen kopen we n antieke wayangkop voor 60% van de startprijs.

Ons onderkomen heeft een schitterend uitzicht, o.a.sawah, vlakbij de wildstromende riviier en dat is goed te horen!

15 feb.
Botanische tuinen Bogor (Kebun B. Bogor) voorheen Buitenzorg.
We gaan op weg, maar via een omweg, want vanuit onze plek naar Bogor is 30 min., maar in t weekend heerst de regel, dat er in de ochtend 1-richting verkeer naar boven (Bogor uit) is, en in de namiddag de tegengestelde kant op. Ujang rijdt door de omweg via dorpen/lintbouw. We zien nog s wat. Er wordt o.a. veel Bensin aangeboden, overal weer eetstalletjes, gudang garam, toko material (bouwmaterialen), bengkel = garage van 9 vierk.meter, en wat al niet meer.

Onze gids in de Bot.tuinen spreekt goed Nederlands, beter dan onze reisgids (=tjedar-tjedoer). De rondleiding van ca. Een uur geeft een beeld van een deel vande collectie, die door meneer Teysmann en andere Nederlanders is bijeengebracht: kanarieboom, koningsboom, apebroodboom (uit Afrika), cacaoboom (uit Z-Amerika) etc. Bezienswaardig is het paleis van destijds president Soekarno, met imitatie-beelden uit div.steden, zoals de zeemeermin uit Kopenhagen.

Morgen vertrek naar Bandung.

Selamat hormat!

• 15 Februari 2014 - 15:36

Frits - Heleen:

Hallo Fred en Ineke,

geniet van jullie reis ,een leuk reisverslag wel iets meer foto's maken......ha ha .
    heleen en Frits

• 15 Februari 2014 - 16:37

Fred Binkhuysen:

Dank voor jullie reactie, we genieten ervan. Genoeg foto's gemaakt intussen, maar inladen is nog wel s een probleem, zoals jelui in een eerder verslag al wel hebben gelezen. We blijven proberen, terus betul! F&I

• 15 Februari 2014 - 20:22

Cora Stavenuiter:

Erg leuk jullie verslag,wat hebben jullie al veel beleefd en gezien.Groeten Frans en Cora.

• 15 Februari 2014 - 23:32

Karmijn :

Wat een leuke verhalen! Wat een mooi reis al tot nu toe! Leuk om het zo mee te maken. Reizen we ook een beetje mee! ;)
    We zullen morgen ook aan jullie denken als we Amélietjes verjaardag vieren! Liefs Karmijn, Don, Jippie en Amélietje

• 15 Februari 2014 - 23:35

Vera Van Den Boom:

Geweldig jullie verslagen. Nu er ook beelden bij geleverd worden waan ik me als ik goed mijn best doe ook af en toe in Indonesie....... tenminste zolang ik maar niet naar buiten kijk. Wees niet verbaasd als ik zo maar opeens voor jullie neus sta. Ik ben dan met de vertraagde november storm jullie kant uitgeblazen. By the way, ontzettend mooie plaatjes met dat heerlijk frisse groen, daar heb je af en toe wel een tropische bui voor over, toch?
    Stormachtige groetjes, Vera

Tags: Bogor